Välkommen till vår ungdomsträning i orientering!

Orienteringsträning höst 2023!

Frösö IF orienteringsträning vänder sig till ungdomar från 7 år (född 2016) och uppåt där man tränar i en grupp som passar ens egen nivå. (Grön, vit, gul, orange och violett). För de yngsta handlar det om att på ett lekfullt sätt lära sig om att börja hitta i skogen, kartans tecken och hitta kontroller nära stigar osv. I de äldre grupperna fokuserar vi på att orientera i skogen men övar också på orienteringsteknik i alla dess former.

Höstens träningsplanering, måndagar för alla grupper

Datum Plats Tid Kommentar
21 augusti Frösötornet 18.30 Föräldrainfo under ungdomsträningen
28 augusti Frösötornet 18.30 Hyresgäster Östersundshem erbjuds delta
4 sept Rödön 18.30 Gemensam träning med OK Storsjön
11 sept Rödön 18.30 Gemensam träning med OK Storsjön
18 sept Björkbacka 18.30 Sprint
25 sept Frösö Park 18.30

För grön & vit grupp NattOL för övriga grupper
2 oktober Lövsta 18.30 Avslutning med fika

Ungdomar födda mellan 2003 – 2010 har också möjlighet att delta på distriktsgemensamma

träningar på torsdagar, första tillfället 17 augusti, för att få träna i olika terräng och en ännu större

gemenskap bland jämnåriga. Mer info om detta skickas ut separat.

Som förälder får du gärna delta på träningen tillsammans med ditt barn, vilket vi framför allt uppmuntrar föräldrarna till de yngre barnen att vara.

Medlem i Frösö IF

För att delta i vår träning ska du vara medlem i Frösö IF. Om du inte redan är medlem i Frösö IF, registrera dig som medlem via denna länk https://frosoif.se/bli-medlem/ så skickas faktura för medlemsavgiften ut i närtid.  I det fall du redan är medlem och tidigare varit med i någon annan av Frösö IFs verksamheter, behöver du inte göra något. Ingen ytterligare kostnad för träningarna tillkommer.

Anmälan till träningarna

Anmälan att delta på våra träningar görs via detta formulär, https://forms.gle/bsjd1PPhCq5pFNHh7 De som var med i vår verksamhet i våras behöver inte anmäla sig igen. Anmäl er så snart som möjligt så vi har möjlighet att planera första träningen. Vill du vara ledare, ring eller skicka ett mail.

Information

Den huvudsakliga informationen sker via mail. För att få dessa mail måste ni vara registrerad medlem då mailuppgifter hämtas från Frösö IFs medlemssystem Sportadmin. Hör av er som ni upplever att ni inte får informationen. Gå även med i Facebookgruppen Frösö IF Orientering – Vi som tränar och tävlar. Där kommer vi lägga ut information om träningar, tävlingar och andra roligheter. Här är det också möjligt att lägga ut orienteringsrelaterade saker som man vill sälja eller köpa.

Vill du orientera utanför våra träningstillfällen och kanske tävla i orientering?

I närområdet finns det många möjligheter att orientera även utanför våra ordinarie träningstillfällen och då via de träningstävlingar som anordnas av de olika orienteringsklubbarna i länet. På dessa tävlingar finns banor för alla nivåer där det är möjligt att anmäla sig till tävlingsklass eller till så kallad öppen klass som gör det möjligt att springa med en kompis eller en förälder. Värt att poängtera att ”tävling” inte ska överdramatiseras utan i orienteringssporten är det enklaste sättet att se nya skogar och miljöer för att utvecklas och glädjas inom idrotten. Nedanstående tävlingar tänker vi fokusera lite extra på och baseras på Länsförsäkringars Ungdomsserie där alla som deltar vid 5 av 9 tillfällen vinner en pokal. Komplett tävlingsprogram finner ni på https://eventor.orientering.se/Events

Datum Aktivitet Plats Kommentar
19 augusti LFs ungdomsserie #5 Singsjön DM, Medeldistans
20 augusti LFs ungdomsserie #6 Singsjön DM, Långdistas
23 sept LFs ungdomsserie #7 Furulund Loffelunken
29 sept LFs ungdomsserie #8 Aspås Natt-DM
1 okt LFs ungdomsserie #9 Frösö Camping Sprint-DM

Daladubbeln 14-15 oktober

Planera in denna helg för ett roligt orienteringsäventyr tillsammans med alla orienteringsklubbar i Jämtland. Daladubbeln är en rolig tävling där mycket fokus ligger på utklädnad och roligheter och där ungdomarna springer i patrull, dvs tillsammans med en kompis. Roligt om hela familjen kommer med och även vuxna testar på en orienteringsbana. Gemensamt boende är bokat för alla! Mer info kommer närmare.

Undrar ni över något, hör av er till någon av oss ledare!

Kalle Eneland, 070-968 95 48, kalle.eneland@gmail.com

Hanna Falkeström, 070-277 08 07, hanna@advexa.se

Varmt välkomna till en ny orienteringssäsong önskar klubbens alla ungdomsledare!

Kom ihåg att anmäla er via länken https://forms.gle/bsjd1PPhCq5pFNHh7